
Nadat gisteravond verzekeraars ASR en Allianz in het consumenten programma Radar over de knie werden genomen, ging de laatste toch overstag en besloot tot uitbetaling van een schade over te gaan.
Gezonken
In het geval van Allianz ging het om een geschil met een eigenaar van een woonboot. Deze had zijn nieuwe bezit laten bouwen in Heerenveen, van waaruit het naar de ligplaats in Amsterdam moest worden gebracht. Om ook eventuele schade aan een varende boot gedekt te krijgen, wilde Allianz het eigen risico verhoogd zien van €250 naar €2.500. Hiermee ging de verzekerde akkoord.
Tijdens het transport maakte de boot water en zonk. Allianz droeg onmiddellijk zorg voor de berging om verdere schade te voorkomen, maar weigerde de hoofdsom van €180.000 te voldoen. Volgens de verzekeraar was de boot niet goed klaargemaakt voor het transport. Daarom zou hun klant de kosten moeten verhalen op de transporteur of de bouwer. Allianz stelde een expert aan die voor de eigenaar van de gezonken woonboot de verhaalmogelijkheden in kaart bracht.
Tijdens het programma Radar verwees Allianz nog naar de polisvoorwaarden. Daar komt de verzekeraar vandaag in een nieuwe verklaring op terug: “Allianz betreurt de ontstane situatie zeer. De verzekerden mochten er, op basis van de gevoerde correspondentie, vanuit gaan dat het vervoer van hun woonboot gewoon goed verzekerd was. Uiteraard dient het vervoer over water dan wel met de nodige zorgvuldigheid uitgevoerd te worden. Dat is helaas hier aantoonbaar niet het geval geweest.”
Slachtoffer
De verzekeraar is weliswaar nog steeds van mening dat zij in haar recht staat, maar vindt dat de verzekerde niet het slachtoffer mag worden van een onderling conflict tussen verzekeringsmaatschappijen. Daarom heeft Allianz besloten de schade voor te financieren en deze zelf op de verantwoordelijke partij te verhalen. Een handelswijze die de verzekeraar in de toekomst regelmatig wil gaan toepassen. “Allianz had eerder moeten inzien dat verzekerden van een dergelijke complexe zaak nooit het slachtoffer hadden mogen worden. Wij zullen de manier waarop wij handelen bij dergelijke complexe zaken met meerdere betrokken verzekeraars opnieuw bekijken. Dit om bij toekomstige complexe zaken, sneller en adequater te kunnen optreden.”
bron: avro-tros, amweb