
Maar liefst 90 hypotheekadviseurs zijn door ABN Amro op non-actief gesteld. Volgens Algemeen Directeur Retail Frans Woelders hebben zij zich mogelijk schuldig gemaakt aan het plegen van fraude. De medewerkers van ABN Amro kopieerden handtekeningen van klanten om zo hypotheekdossiers af te kunnen sluiten.
Handtekening
Wanneer het advies afwijkt van de offerte, zelfs als het geen gevolgen heeft, dan is er altijd een handtekening van de klant nodig. Dit als bevestiging dat het verbeterde advies met de klant is besproken.
Woelders begrijpt dat het voor de adviseur lastig is om voor een dergelijke formaliteit weer eens bij de klant aan te moeten kloppen. “Vaak heeft de klant zelf ook gevraagd wat het nut is van nog eens een handtekening zetten. En misschien zijn we in het proces wel doorgeslagen in de terugkoppeling naar klanten. Maar wat de redenen ook zijn geweest om dit te doen, ze waren allemaal verkeerd. Ik wil daarnaast ook benadrukken dat er ruim 800 hypotheekadviseurs zijn die niet deze keuze hebben gemaakt.”
Druk
Volgens een woordvoerder van de bank is het op dit moment erg druk bij hypotheekadviezen. De schorsing van ruim 10% van hun hypotheekadviseurs zal daar zeker debet aan zijn. Om dit op te vangen verwijst ABN Amro klanten door naar tussenpersonen met wie de bank al langdurig samenwerkt.
Welke maatregelen ABN Amro tegen de medewerkers neemt wordt per individu bekeken. “Deze kunnen in principe variëren van berisping tot ontslag”, aldus Woelders.
bron: amweb, abn amro